Produkterna för ditt personliga varumärke

Att bygga ett personligt varumärke blir allt viktigare idag när många jobbar kort och flyktigt med frilansuppdrag eller säsongsanställningar. Det blir då ovärderligt att enkelt och snabbt kunna visa upp vilken typ av person du är och varför de behöver just dig.

fotograf

Det absolut viktigaste i det personliga varumärket är självklart de mjuka och diffusa sakerna, de man inte kan ta på. Det handlar om hur du uppför dig och är som person. Vad du har för mål och hur du kommunicerar. Det är dock inte detta som vi skall gå igenom nu, vi antar att du redan vet vad ditt varumärke är. Detta handlar om att optimera varumärket med hjälp av fysiska föremål.

Mode

Det första man bör se över och tänka på är självklart hur man presenterar sig utseendemässigt. Det handlar inte om att de fysiska förutsättningarna du som människa har utan om hur du väljer att klä dig. Precis som att man snabbt skall kunna känna igen en logotyp kan det i rätt situation även vara bra för dig att ha ett distinkt visuellt varumärke.

Profilprodukter

Det kanske kan kännas fjantigt att köpa profilprodukter till dig själv men det kan faktiskt vara givande. Om du frilansar eller på något annat sätt driver en egen firma kan profilprodukterna vara ett sätt för dina möjliga klienter att minnas dig längre. Pennan i deras pennkopp eller t-shirten i deras garderob kan när de minst anar det dyka upp och påminna dem om dig och dina kompetenser. Precis som alltid gäller det dock här att vara smart och endast köpa det man tror kunderna kan uppskatta.

Den mest extrema användningen av profilprodukter för personlig marknadsföring kan ni se i videon nedan. En svensk fotograf som valde att göra 400 dockor  baserade på honom själv. Dessa skickade han sedan ut till olika företag han ville jobba åt.

Visitkort

Sist men inte minst har vi visitkort. Även i dagens digitala värld är det enormt värdefullt att snabbt och enkelt kunna dela med sig av kontaktinformationen. Det är dessutom något som precis som profilprodukten kan påminna kunden om dig genom att ligga ”och skräpa” i plånboken, fickan eller kontorslådan.